برنامه ای برای جلوگیری از نابینایی بیماران دیابتی

27ژانویه 2020 - وقتی افراد به مدیریت دیابت فکر می کنند، معمولاً آزمایشاتA1C (هموگلوبین) و معاینات پا در ذهن آنها نقش می بندد و غالباً معاینه ی شبکیه ی چشم نادیده گرفته می شود. این معاینه چشمی بسیار مهم است زیرا بسیاری از افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر نابینایی ناشی از رتینوپاتی دیابتی هستند.

اکنون پزشکان دانشگاه ویرجینیا غربی در صدر تشخیص و گسترش آگاهی از این عارضه هستند که علت اصلی نابینایی افراد20 تا 65 ساله در ایالات متحده است.

در برنامه ی Sight Outreach از شبکه ی تحقیقاتی ویرجینیای غربی، که به همت مؤسسه علمی کلینیکی و کاربردی سازی ویرجینیا غربی راه اندازی شده است، کارمندان کلینیک مراقبت های اولیه در سراسر ایالتها آموزش می بینند تا از سیستم تصویربرداری هوشمند شبکیه[1] برای گرفتن سریع تصاویری از شبکیه ی بیماران استفاده کنند.

دکتر ویلیام لوئیس، پزشک خانواده در پزشکی و یکی از مدیران WVPBRN گفت: چشم بیماران دیابتی باید سالانه مورد ارزیابی قرار گیرد، با این حال، در ویرجینیای غربی فقط در حدود 60 درصد از بیماران دیابتی در سال گذشته از نظر چشمی ارزیابی شده اند. برنامهی  IRIS،موانع دسترسی به معاینات چشمی را برطرف می کند و می تواند به ما کمک کند تا بتوانیم بهترین مراقبت ممکن را از مبتلایان به دیابت انجام دهیم.

پیش بینی می شود که یک نفر از هر سه آمریکایی مبتلا به دیابت تا سال 2050 ، رتینوپاتی دیابتی را تجربه کند. در حالی که ممکن است این پیش بینی ترسناک باشد، تشخیص زودهنگام می تواند خطر افت شدید بینایی را 90 درصد کاهش دهد.

سرعت و سهولت استفاده از برنامهIRIS ، ارزیابی چشمی را برای ارائه دهندگان و بیماران مناسب می کند. در طی ویزیت های معمول مراقبت های اولیه در کلینیک های شرکت کننده در سراسر ایالت ها، ارائه دهندگان از شبکیه ی چشم بیماران عکس می گیرند. این تصویر با جزئیات کاملاً دقیق به یک متخصص شبکیه در انستیتوی چشم WVU منتقل می شود. کل این کار برای بیشتر بیماران کمتر از پنج دقیقه طول می کشد.

پس از دریافت تصاویر، چشم پزشکان آنها را برای اثبات هرگونه شواهدی از آسیب چشمی آنالیز کرده و نتایج را به طور مستقیم به پرونده ی الکترونیکی پزشکی بیمار وارد می کنند. در صورت وجود آسیب چشمی، برای ارائه دهندگان مراقبت های اولیه برنامه های مراقبتی توصیه شده و مسیرهای ارجاع ارسال می شود.

دکتر لوئیس گفت: IRIS نه تنها به ما در معالجه ی چشم بیماران کمک می کند بلکه به ما کمک می کند تا بطور جامع بیمار را درمان کنیم. اگر ما بتوانیم رتینوپاتی را در مراحل اولیه تشخیص دهیم، متوجه می شویم که باید مدیریت دیابت بیمار مورد نظر را سختگیرانه تر کنیم.

تا به امروز، بیش از 5400 بیمار در 10 سایت همکاری كننده با WVPBRN و همچنین چندین مرکز مراقبت اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته اند. از این تعداد ، تقریباً 21 درصد شواهدی از رتینوپاتی دیابتی داشتند. علاوه بر این، اسکن IRIS آسیب شناسیهای دیگر چشم مانند گلوکوم، آب مروارید یا تخریب ماکولا را در 28 درصد از بیماران اسکن شده تشخیص داد.

داده های ارائه شده توسط این پروژه نه تنها به بهبود وضعیت بیماران منجر شده است، بلکه بر مراقبتها و سیاست های مراقبتی در سراسر ایالت ها نیز تأثیر گذاشته است. دکتر سالی هاودر ، مدیر و معاون بالینی و کاربردی سازی در WVU گفت: من نمی توانم در مورد تأثیر مثبتی که این برنامه برای ساکنان ویرجینیا غربی داشته است به اندازه کافی سخن بگویم. این برنامه نه تنها از نابینایی افراد جلوگیری کرده است و نتایج بیماران را بهبود بخشیده است، بلکه سبب ایجاد تغییراتی در عملکردها و سیاستهای مراقبتی شده است که تشخیص زودهنگام آسیب های چشمی را در آینده بهبود خواهد بخشید.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200127/WVU-program-works-towards-preventing-blindness-in-diabetic-patients.aspx

 



[1]Intelligent Retinal Imaging System